Hur det går till!

Pia | 05.01.2016

Med risk att få hat tillbaka måste jag bara klargöra en sak!
Jag känner med familjen och misstror inte deras historia, MEN.....

Jag har jobbat inom Socialförvaltningen i många år, inom de olika sektionerna.
Ett LVU är aldrig taget ur luften och utan misstankar om att ett barn far illa, eller bristande hemförhållande (ni kan läsa mer här https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_med_s%C3%A4rskilda_best%C3%A4mmelser_om_v%C3%A5rd_av_unga)

Vill poängtera att det absolut finns sådana här fall, där barn omhändertas på flaska grunder.

Men de sociala myndigheterna tar aldrig ett barn utan en bakomliggande orsak.

När jag jobbade på BUS så fick vi in en orosanmälan antingen ifrån närstående, sjukhus, barnhälsovården, förskolan, skolan, utomstående, eller anonymt.
När man får in en anmälan från dem statliga och kommunala personalen lägger man alltid större sanningshalt i dem då det är optiska personer gentemot familjen i fråga.
Ska en utredning starta utifrån en anonym anmälan eller en anmälan från en utomstående person så krävs det rätt så konkreta bevis på missförhållandena.

I vilket fall som, anmälningarna hamnar hos en handläggare som tillsammans med ett par andra handläggare bestämmer om utredning ska startas (i akutfall bedöms utredning på enskild handläggare) alltså startas aldrig en utredning av en enskild person. När en utredning startas som informeras vårdnadshavarna om detta, vad det finns för misstanke/tankar, vad det finns för handlingsplan och vad som kommer ske här näst. Oftast kommer barnet tillsammans med vårdnadshavare hamna på ett hvb hem eller vara under vård i hemmet. Bedöms det att vårdnadshavaren brister även där så brukar det beslutas om omhändertagande och barnet blir då fosterhem eller kontakthemsplacerad.
När barnet blivit placerad så ska en plan upprätthållas över hur, vad och när barnet kan tänkas komma hem till sina vårdnadshavare. Lika så innan en fosterhemsplacering görs kollar man på om det finns andra alternativ än att sätta barnet hos främmande människor ;
-kan (i detta fall) pappan stå som ensam vårdnadhavare?
- mor/far föräldrar?
- annan släktning?

Gällande att barnet kallade fosterföräldrarna mamma och pappa så vad jag förstår det som placerades denne som väldigt liten och då handlar sådant om anknytningsprocessen. Många gånger glömmer man bort att det handlar om barnet och barnets trygghet och inte föräldrarna/fosterhemsföräldrarnas.

Som jag nämnde tidigare så omhändertas inte ett barn bara sådär utan bakomliggande orsak. MEN det finns absolut säkert fall där det händer att barn placeras pga falska anklagelser gent emot vårdnadshavaren. Men dem sällsynta.

Lika så har Socialförvaltningen skyldighet att kolla upp de anmälningar de får in.

Så det jag egentligen ville ha sagt med detta är att det är inte socialen eller polisen som gör fel utan det är lagarna dem måste följa som är fel och otydliga.

Ny kommentar